Aanvragen

(DAS Twente) Gemeente Hellendoorn Adviseur procesoptimalisatie

Adviseur procesoptimalisatie

Info

Functie

Adviseur procesoptimalisatie

Locatie

Nijverdal

Uren per week

24 uren per week

Looptijd

17.03.2025 - 31.12.2025

Aanvraagnummer

SRQ176106

DAS

DAS Twente

Sluitingsdatum

date-icon17.03.2025 clock-icon09:30
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

2. Opdrachtbeschrijving

Functietitel van de externe: Adviseur procesoptimalisatie
Uitgebreide omschrijving van de opdracht:
1. Inleiding
Binnen het sociaal domein worden verschillende werkprocessen geoptimaliseerd en gedigitaliseerd. Deze transitie vereist niet alleen technische aanpassingen, maar ook een fundamentele verandering in werkwijzen en organisatiecultuur.

De gemeente Hellendoorn is daarom op zoek naar een externe coach die een essentiële rol speelt in het begeleiden van de organisatie naar een procesgerichte werkwijze. De coach zal de borging van procesoptimalisatie en digitalisering ondersteunen en tegelijkertijd operationele werkzaamheden blijven uitvoeren.
2. Doel van de opdracht

  • De borging en overdracht van proceskennis binnen de organisatie;
  • Het begeleiden van medewerkers in de vertaalslag van uitvoering naar proces en applicatie-inrichting;
  • Het ondersteunen van de lijnorganisatie bij de implementatie van procesoptimalisaties;
  • De organisatie klaarmaken voor digitale transitie en continue verbetering in de PDCA-cyclus;
  • De integratie van de aanbevelingen uit de nulmeting WMO & Jeugdwet.
  • Implementatie van het Inwonerportaal Sociaal Domein, zodat burgers digitaal aanvragen kunnen indienen en de status van hun aanvragen kunnen inzien

3. Scope en werkzaamheden
  • Coachen en begeleiden van medewerkers en teams binnen het sociaal domein;
  • Ondersteunen bij de vertaling van werkprocessen naar geoptimaliseerde, digitale oplossingen;
  • Adviseren bij het herontwerpen en implementeren van geoptimaliseerde werkprocessen voor de Participatiewet, Jeugdwet en Wmo;
  • Samenwerken met interne en externe stakeholders voor het verbeteren van gegevensuitwisseling en IT-processen;
  • Actieve participatie in stuurgroepen en overlegstructuren;
  • Borging van kennis binnen de organisatie, inclusief overdracht aan toekomstige procesadviseurs;
  • Ondersteuning bij de inrichting van key-user structuren binnen de organisatie;
  • Optimaliseren van het gebruik en de integratie van het applicatielandschap.
  • Toezicht houden op de implementatie van het Inwonerportaal Sociaal Domein

4. Verwachte resultaten
  • Een volledig gedigitaliseerd werkproces binnen het sociaal domein waarbij optimalisatie heeft plaatsgevonden en onnodige processtappen zijn geëlimineerd;
  • Implementatie van een vereenvoudigde werkstructuur waarin vier kolommen (frontoffice, consulent, procesondersteuner en backoffice) zijn teruggebracht naar twee (consulent en backoffice);
  • Een organisatie die zelfstandig in staat is om procesverbeteringen door te voeren en te onderhouden;
  • Borging van kennis door middel van coaching en documentatie;
  • Effectieve samenwerking tussen sociaal domein en IT-afdeling;
  • Integratie van managementinformatie in een uniform dashboard.
  • Invoering van het Inwonerportaal Sociaal Domein om digitale toegang voor burgers te faciliteren



3. Beoordeling op Schijnzelfstandigheid

Beoordeling is gedaan. Door de projectbeschrijving en afbakening is er geen schijnzelfstandigheid. Kort gezegd, er is binnen de gemeente Hellendoorn geen bestaande functie die dit kan oppakken en daarom is gekozen voor een projectmatige aanvliegroute.

A. Is de opdracht geschikt voor een ZZP’er?
Ja

Indien ‘Nee’, geef dit aan op het formulier en ga verder naar Stap 4.

B. Checklist Beoordeling op Schijnzelfstandigheid

Link naar bestand: Nog toevoegen
Ik scoor op de onderdelen als volgt:
    1. Nee, want dit is juist de reden voor een project.
    2. Ja, want daar is de rol van opdrachtgever voor bedoeld
    3. Nee, interne borging wordt voor gezorgd
    4. Ja, maar dat is aan de ZZP
    5. Ja, uurtarief van 112 euro
    6. Nee
    7. Ja, Gemeente Haarlem
    8. Onbekend
    9. Onbekend
    10. Onbekend
    11. Ja, laptop en toegang tot systeem voor procesoptimalisatie
    12. Nee
    13. Nee
    14. Ja
Voor dat je met invullen begint, bestand opslaan als en dan wijzigen naam ZZPer in werkelijke naam ZZP’er.

Nog additionele informatie:
6. Gunningcriteria De selectie van de externe coach gebeurt op basis van de volgende criteria:
  • Aantoonbare ervaring in coaching en procesoptimalisatie binnen het sociaal domein;
  • Ervaring met digitale transformatie en procesinrichting;
  • Vaardigheid in verandermanagement en kennisoverdracht;
  • Bekendheid met relevante wetgeving (Participatiewet, Jeugdwet, Wmo);
  • Affiniteit met IT-systemen en gegevensuitwisseling, bij voorkeur Suites van Centric;
  • Ervaring met de implementatie van e-diensten en digitale portalen
     
  • Beschikbaarheid gedurende de opdrachtperiode.

 

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

(DAS Twente) Gemeente Hellendoorn

Rolomschrijving en taakafspraken

2. Opdrachtbeschrijving

Functietitel van de externe: Adviseur procesoptimalisatie
Uitgebreide omschrijving van de opdracht:
1. Inleiding
Binnen het sociaal domein worden verschillende werkprocessen geoptimaliseerd en gedigitaliseerd. Deze transitie vereist niet alleen technische aanpassingen, maar ook een fundamentele verandering in werkwijzen en organisatiecultuur.

De gemeente Hellendoorn is daarom op zoek naar een externe coach die een essentiële rol speelt in het begeleiden van de organisatie naar een procesgerichte werkwijze. De coach zal de borging van procesoptimalisatie en digitalisering ondersteunen en tegelijkertijd operationele werkzaamheden blijven uitvoeren.
2. Doel van de opdracht

  • De borging en overdracht van proceskennis binnen de organisatie;
  • Het begeleiden van medewerkers in de vertaalslag van uitvoering naar proces en applicatie-inrichting;
  • Het ondersteunen van de lijnorganisatie bij de implementatie van procesoptimalisaties;
  • De organisatie klaarmaken voor digitale transitie en continue verbetering in de PDCA-cyclus;
  • De integratie van de aanbevelingen uit de nulmeting WMO & Jeugdwet.
  • Implementatie van het Inwonerportaal Sociaal Domein, zodat burgers digitaal aanvragen kunnen indienen en de status van hun aanvragen kunnen inzien

3. Scope en werkzaamheden
  • Coachen en begeleiden van medewerkers en teams binnen het sociaal domein;
  • Ondersteunen bij de vertaling van werkprocessen naar geoptimaliseerde, digitale oplossingen;
  • Adviseren bij het herontwerpen en implementeren van geoptimaliseerde werkprocessen voor de Participatiewet, Jeugdwet en Wmo;
  • Samenwerken met interne en externe stakeholders voor het verbeteren van gegevensuitwisseling en IT-processen;
  • Actieve participatie in stuurgroepen en overlegstructuren;
  • Borging van kennis binnen de organisatie, inclusief overdracht aan toekomstige procesadviseurs;
  • Ondersteuning bij de inrichting van key-user structuren binnen de organisatie;
  • Optimaliseren van het gebruik en de integratie van het applicatielandschap.
  • Toezicht houden op de implementatie van het Inwonerportaal Sociaal Domein

4. Verwachte resultaten
  • Een volledig gedigitaliseerd werkproces binnen het sociaal domein waarbij optimalisatie heeft plaatsgevonden en onnodige processtappen zijn geëlimineerd;
  • Implementatie van een vereenvoudigde werkstructuur waarin vier kolommen (frontoffice, consulent, procesondersteuner en backoffice) zijn teruggebracht naar twee (consulent en backoffice);
  • Een organisatie die zelfstandig in staat is om procesverbeteringen door te voeren en te onderhouden;
  • Borging van kennis door middel van coaching en documentatie;
  • Effectieve samenwerking tussen sociaal domein en IT-afdeling;
  • Integratie van managementinformatie in een uniform dashboard.
  • Invoering van het Inwonerportaal Sociaal Domein om digitale toegang voor burgers te faciliteren



3. Beoordeling op Schijnzelfstandigheid

Beoordeling is gedaan. Door de projectbeschrijving en afbakening is er geen schijnzelfstandigheid. Kort gezegd, er is binnen de gemeente Hellendoorn geen bestaande functie die dit kan oppakken en daarom is gekozen voor een projectmatige aanvliegroute.

A. Is de opdracht geschikt voor een ZZP’er?
Ja

Indien ‘Nee’, geef dit aan op het formulier en ga verder naar Stap 4.

B. Checklist Beoordeling op Schijnzelfstandigheid

Link naar bestand: Nog toevoegen
Ik scoor op de onderdelen als volgt:
    1. Nee, want dit is juist de reden voor een project.
    2. Ja, want daar is de rol van opdrachtgever voor bedoeld
    3. Nee, interne borging wordt voor gezorgd
    4. Ja, maar dat is aan de ZZP
    5. Ja, uurtarief van 112 euro
    6. Nee
    7. Ja, Gemeente Haarlem
    8. Onbekend
    9. Onbekend
    10. Onbekend
    11. Ja, laptop en toegang tot systeem voor procesoptimalisatie
    12. Nee
    13. Nee
    14. Ja
Voor dat je met invullen begint, bestand opslaan als en dan wijzigen naam ZZPer in werkelijke naam ZZP’er.

Nog additionele informatie:
6. Gunningcriteria De selectie van de externe coach gebeurt op basis van de volgende criteria:
  • Aantoonbare ervaring in coaching en procesoptimalisatie binnen het sociaal domein;
  • Ervaring met digitale transformatie en procesinrichting;
  • Vaardigheid in verandermanagement en kennisoverdracht;
  • Bekendheid met relevante wetgeving (Participatiewet, Jeugdwet, Wmo);
  • Affiniteit met IT-systemen en gegevensuitwisseling, bij voorkeur Suites van Centric;
  • Ervaring met de implementatie van e-diensten en digitale portalen
     
  • Beschikbaarheid gedurende de opdrachtperiode.

 

Deel deze aanvraag

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Privacy Preference Center